رواية كبرياء ابنة الخادمة الفصل الثاني عشر 12 بقلم سحر السحرتي
كبرياء ابنة الخادمة
حلقة ١٢
*يوم الحفله بابا قدمني للناس قال اني بنته من والدتي بجواز شرعي ولظروف خاصه كان مجموعه قليله هي اللي تعرف
*كانت خالتي واولادها موجودين و فرحانين ليا
*بدات احتفال خطوبه سامح من صافي كانت فرحانه بوجودي و بترقص معايا بفرحه حسيتها من قلبها
: تصدقي انا كنت بموت انك هتنامي مع سامح في نفس الغرفه وانت مش اخته وكنت جايه لك حسب اتفاقنا عشان نغيظهم فرحت قوي لما حكيتي لي اللي حصل
:عارفه يا حبيبتي ولما قالي الحفله نعمل الخطوبه فيها فرحت لك شدي حيلك وعجلي الجواز عشان نذاكر مع بعض
: لا انا متفقه معاه ناجل شويه
:براحتك بس مش قوي احسن يستوي منك
*بدات الرقصه الهاديه بين كل اثنين .... هنا عشان تغظني مسكت ايد ادم و رقصت معاه وهي بتبص لي ....... بقيت ابتسم لاني شايفه فرحه سامح لقيته بيشدني من ايدي و بيرقص معايا
:تسمحي لي بالرقصه دي اصل خطيبتي رفضت تيجي معايا وانا وحيد ومكسوف اقف لوحدي
: هههههه حظابط ازيك مبروك انت خطبت
:اه لسه عريس طازه سبقت اخوكي بشهرين
:كان نفسي اشوفك عشان اشكرك كويس انك جيت
:تشكريني على ايه
: بصراحه الدكتور اللي ودتني عنده كان شاطر جدا و عالجني و خلاني اقوى
: انت اخت صاحبي يعني اختي وما فيش بين الاخوات شكر ... بس لو تديني برفان من اللي راشش منه سامح اكون انا اللي شاكر لك
: بس كده واحد ليك وواحد لخطيبتك كمان اتفضل معايا في الملحق هناك كل حاجه بتاعتي وتقدر تختار منهم
بقلمي سحر السحرتي
*بعد الرقصه اتجهنا للملحق دخل واختار .... كان عايز لخطيبته نفس النوع اللي بحطه اعتذرت انه خاص بيا مش ببيع او اهادي به اي حد أتفهم ده وما زعلش .... بس اخترت له حاجه احسن
*دخلت هنا وهي جايبه بابا يشوف بنته المحترمه وهي مدخله راجل الملحق اللي قاعده فيه والناس كلها مشغوله .... بعد ما شافتنا بنرقص مع بعض وبعدها بنمشي زي ما وصفت بنتسحب ..... بمعنى آخر مقرطساهم
*بابا بص لها بغضب
: هنا انت قلتي تعالى يا بابا لكن لو اعرف من الاول انك عايزه تتهمي اختك الاتهام ده كنت وقفتك عند حدك انا بثق في حلا جدا وعارف فاديه مربياها ازاي
:انت مش شايفها لوحدها مع راجل ما تصدق انها تربيه خدامين
*ابتسمت بطريقه مستفزه
:لو مفكره انك بتهنيني قدام يوسف فهو يعرف كل حاجه عني ...... وخاطب لو فاهمه ان في حاجه بينا ..... اخرجي يا هنا بلاش تحرجي نفسك اكتر من كده ... لاني مش لوحدي في الملحق على فكره
*خرجت خالتي من جوه كانت بتريح من صوت الحفله سمعت هنا
:في ايه يا حلا
*ابتسمت بسخرية
:مفيش يا خالتو هنا كانت عايزه شويه عطور من عندي و عايزه تدفع فلوسها قلت لها عيب احنا اخوات
بقلمي سحر السحرتي
*بصيت لبابا بحب
:معلش يا بابا روح شوف الضيوف وانا هخلص مع يوسف و جايه قاعده معانا يا هنا ولا هتمشي مع بابا
*يوسف بص باحراج وكان عايز يمشي
:استنى يا يوسف تفتكر انا جايباك هنا عشان تختار ولا عشان اجر رجلك وتبقى عميل عندي انت و خطيبتك .... سيبك من الهبل اللي حصل واخده عليهم و متوقعه اكثر من كده ما انت عارف القصة انت ما بقتش غريب يا راجل هههههه
:اتغيرت كثير عن من سنه
: البركه في الدكتور بتاعك شاطر وبعدين اللي حصل ده بيحسسني اني سندريلا وهنا ومامتها زوجت الاب الشريره وبنتها هههههه بس لسه ما قابلتش الأمير ..... هاه شوف هتختار ايه كمان ادبسك فيه
: هههههه انت مشكله كل مره بكتشف فيكي حاجه جديده بحترمك اكتر
:اهم من الاحترام تصرف اكتر وقريب قوي هتسمع اخبار حلوه عني
: خير ينفع اخذ فكره
:مش خساره فيك ... هعمل براند للمنتجات بتاعتي و هتشاركني صافي بمبلغ صغير هنبدا شركه صغيره وسامح واولاد خالتي هيدخلوا معايا كمان
:ينفع ادخل بمبلغ صغير انا كمان
:هسال شركائي بس اكيد مش هيرفضوا بعد اللي عملته معايا
*رجعنا الحفله ورقصت وكنت فرحانه لان يوسف اتفق معايا انه هياخد هديه عيد ميلاد خطيبته من عندي و خلاني اختار لها حاجه على ذوقي و ابعتها في اليوم والعنوان اللي ادهولي
بقلمي سحر السحرتي
*لقيت ادم بيشاورلي انه عايز يتكلم معايا رحت
: ازيك يا ادم عامل ايه
:مبروك انا فرحان عشانك بس ارجوك تسامحيني
: سامحتك من يومها لانك قبل ما تكون حبيب كنت صديق غالي عليا .... بس الصدمه هي اللي خلتني اقول كلامي ده لاني كنت متوقعه منك تصارحني ... عارفه ان الحب مش بايدينا وفي لحظه والثانيه القلوب بتتغير
: يعني نقدر نرجع اصحاب و نتمرن تاني مع بعض
: نقدر بس تفتكر مامتك و خطيبتك هيوافقوا
: انا كبرت خلاص وما فيش حد له سلطه علي من سنه كنت صغير لكن كل ما بكبر بفهم و بستوعب واحتمال ما اكملش انا وهنا
: ليه دي بتحبك
: لا واضح اني كنت عاجبها بس تصدقي لغايه دلوقتي بكتب لها انا عايز ايه لسه ما اتعلمت لغتي
:ما تبصش اني اتعلمته بسرعه يمكن صعب عليها وما تقارنش حد بحد ثاني
: مش بقارن غير تصرفاتها معايا في الاول عن دلوقتي
:فكر كويس وحط في اعتبارك انك لو سبتها انا مش بديل واللي بينا انتهى خلاص
:متاكد اني ضيعتك من ايدي بس سيبيها للظروف
:انا بحاول افهمك اني نسيتك خلاص و اتخطيت المرحله دي
:فكري يا حلا ارجوكي
: مفيش امل يا ادم كل شيء نصيب
*جت هنا و لقيتنا بنتكلم وكانت هتطق لانها كمان مش فاهمه حاجه
: خير يا حلا احلو في عينك دلوقتي وقلت تجربي حظك معاه بما ان بابا اعترف بيكي
*كان نفسي ابرر لها بس قلت ما تستاهلش تعرف حاجه وقلت ادبسها فيه اكثر وتتمسك بيه
:تصدقي فكره ما فكرتش فيها فعلا المشكله اللي بينا اتحلت خلي بالك منه بقى احسن يرجع لي
*سبتها هتولع فيه لقيت يوسف جه وقف جنبي وقال لي
: هو ده ادم اللي كنت بتحبيه
: اه اللي كنت
:وكان عايز ايه
:الظاهر احلويت في عينه لما بابا اعترف بيا
:وانت ايه رايك
:اللي ما يقبلش بيا ويفتخر ان بنت الداده ما يستاهلنيش وانا بنت البيه وعموما هو بقى حاجه قديمه بس احنا كنا اصحاب جدا كام سنه قبل ما يعترف بحبه ليا و هنرجع نتمرن مع بعض بس هو كان عشمان في اكثر من كده حبيت اوضح له يلم عشمه
: ربنا يرزقك باللي احسن منه انت جدعه و تستاهلي
:انا لسه بدري ااسس شركتي وانتبه لمستقبلي الاول ماما كان نفسها في كده
: لو احتاجتي حاجه ما تتكسفيش معاكي رقمي ما تنسيش توصلي حاجتي احسن فسخ الخطوبه يبقى على ايدك هههههه
:احلى حاجه هتوصل لها وتمسك فيك بزياده
*انتهت الحفله و بدأت اجراءات تاسيس الشركه .... بابا حاول يساعدني بس رفضت لكن اخذت منه فلوس سلف
*يوسف بعث لي رساله بيشكر في المنتجات عجبت خطيبته وادى لها رقمي عشان تطلب براحتها هي واصحابها و وصاني على الخصم بتاعهم
*الشركه لسه صغيره بس مكسبها مرضي و بيتوزع علينا وكلنا فرحانين بيه
*مرت سنه ونجحت وتفوقت وكمان فزت بكام ميداليه ذهبيه وده طبعا خلى الساحره الشريره وبنتها يحطوني اكثر في دماغهم و يضايقوني بكل الطرق
*فكرت كثير قبل ما اخذ القرار و اسيب الفيلا لان القاعده معاهم منهكه نفسيا خصوصا انهم بداوا في تنفيذ خطط قذره منهم مره جابوا لي تسمم
: بابا لو سمحت عايزه ارجع شقتنا عند خالتي
: ليه يا حلا
:بصراحه مش مبسوطه هنا الجو كل يوم مشاحنات مع هنا و مامتها .... البيت اتقسم احزاب ضد بعض انا وانت وسامح ضد هنا و مامتها .... انا كده هبقى مستريحه وانتم كمان هترجع حياتكم الطبيعيه انت وهما
: طب اشتري فيلا تقعدي فيها
:لوحدي لا انا متعوده على الحاره بس هطلب منك ان انت اللي تزورني لو تقدر
:للدرجه دي مش عايزه تدخلي هنا
: انا حسبتها بكل الطرق كده اريح للجميع لو سمحت
بقلمي سحر السحرتي
: زي ما تحبي يا حبيبتي اهم حاجه عندي راحتك
*رجعت فعلا الحاره لقيت هناك نفسي بابا بيزورني باستمرار لانه بيستمتع باكل خالتي لانه من ريحه ماما .... وسامح كمان كان بيجي معاه
*الشركه الصغيره كبرت شويه صغيره كمان لاني مع التمرين والدراسه مش متفرغه لها بس ماشيه
*ادم خلاص اعترف انه خسرني وما فيش فرصه نرجع .... ورجعنا أصحاب زي الاول ... وهنا كمان اتاكدت من ده بس لسه مرتبطين كل واحد بيحاول يصارح الثاني لكن بيتردد في اخر لحظه
*الفتره دي بدا مؤيد يقرب مني ده لاعب كره قدم متميز وله مستقبل وكل البنات هتتهبل عليه
*اللي ما حدش يعرفه غيري ان مؤيد ساكن معانا في نفس الحاره ونبه عليا ما حدش يعرف نفذت طلبه هو حر
:بس المفروض تخلي الناس تقبلك زي ما انت
: انا غيرك يا حلا انت عندك قوه غريبه معقول تسيبي الفيلا و ترجعي الحاره بارادتك
: انا مستريحه كده فقريه تقول ايه
: هههههه طول عمرك عشان كده انا معجب بيكي
*فهمت هو بيلمح لايه حبيت احط النقط على الحروف
:خلينا اصحاب احسن يا مؤيد بصراحه انا مش ناويه ارتبط دلوقتي غير انك وكل اولاد الحاره اللي كنت بلعب معاهم اخواتي
:شكرا على صراحتك الناقصه حته انك هتبقي دكتوره وانا مجرد واحد معاه دبلوم
: مؤيد انت عارفني كويس لو كنت اقصد كده كنت قلته لساني مش ناقص حته ..... وبعدين ما يهمنيش الحاجات دي المهم الشخص وانت عارف كده كويس ..... بصراحه اكثر عشان عارفاك و مواصفاتك ما فيهاش فتى احلامي
: ليه
:مؤيد انت عينك زايغه و علاقاتك كثير وعمري ما هاثق فيك
:ده بس اللي منعك
: ده اكثر شيء غير ان مشاعري ناحيتك مش اكثر من اخ لو كانت اكثر من كده ما كانش همني وكنت ارتبطت بيك
: ماشي يا اختي اروح اشوف مزه اقعد معاها
: هههههه اه يا ندل رمتني من اول محطه
: هههههه ما انت عارفه طبعي بقى لازم واحده في حياتي وكنت ناوي اتوب على ايدك لما ادور على واحده تتوبني
*هنا جت واحنا بنضحك
:مش تعرفيني يا حلا جو جديد ده
:مؤيد هنا اختي وده مؤيد صديق قديم ولاعب كره قدم لسه منقول النادي جديد
:معقول يا حلا القمر دي اختك
:اه اختي من بابا يا دوب تلحق تشوف كنت بتدور على ايه
: لقيته خلاص يا حلا عندك مانع
:هنا مخطوبه يا مؤيد وعموما ما تنفعوش بعض
:تسمحيلي يا هنا نبقى اصحاب
*سلم عليها وباس ايديها من باب الذوق و المعاكسه
*ضحكت: الحركه دي خلصت من ايام الابيض واسود
*ولسه هنكمل كلامنا ادم شاف هنا وكان وشه غضبان قوي
#يا ترى هيفسخ الخطوبه هي دي الفرصه اللي كان مستنيها